Tot 21 september vormt Park Valkenberg het decor van de Summer of Like

Tot 21 september vormt Park Valkenberg het decor van de Summer of Like, een project van Nederlandse kunstenaar Daniël Rozenberg, alias Dadara, in samenwerking met Graphic Matters. 


Graphic Matters is trots op de samenwerking met de veelzijdige kunstenaar. Dadara begon zijn carrière met ontwerpen van flyers, en platenhoezen, voornamelijk in de electronic house scene. Met zijn handgetekende werk was hij in de jaren negentig hét creatieve icoon van de rave en RoXY scene. Grotere bekendheid kreeg hij met het 9 meter hoge sculptuur ‘Greyman Statue of No Liberty’ (on-vrijheidsbeeld), dat in 1999 voor het Rijksmuseum werd geplaatst. 


Social media is een onderwerp wat de laatste jaren veel voorkomt in het werk van Dadara, een aantal jaar geleden richtte hij een fictieve religie op met ‘Like 4 Real’, waarna hij in 2013 een metershoge Like duim verbrandde op het beroemde Burning Man festival in de woestijn van Nevada, en organiseerde hij een begrafenis in Amsterdam waarbij de stoet achter een like-kist aan liep. Dadara was de eerste internationale kunstenaar met een groot project op Burning Man, en tevens de enige Nederlandse kunstenaar die ooit met een project op het festival heeft gestaan. Deze zomer brengt Dadara het Like 4 Real project naar Breda met de Summer of Like


Dadara liet zich inspireren door de beroemde Summer of Love in 1967, waar alles draaide om de verbinding tussen mensen en het geloof in een betere wereld, mede gevoed door weinig liefdevolle gebeurtenissen zoals de Vietnam oorlog. In 2018 ligt de focus van mensen ergens anders; Facebook. Overal waar je komt staren mensen het liefst naar hun telefoon, in plaats van te genieten van hun omgeving of spontaan in gesprek te gaan met een vreemde. Dadara zag dit als een mooi moment om de Summer of Love te laten herleven, in een tijd waarin we worden overspoeld met digitale likes.


De Summer of Like is een evenement waar bezoekers zelf invulling aan moeten geven. Het is een ingreep in de openbare ruimte, met elementen die bezoekers uitdagen om bewusters te zijn van het effect van sociale media op onze menselijke relaties.
Zo zijn er door de stad heen posters geplaatst die het evenement aankondigen. Het ontwerp van de poster verwijst naar de jaren zestig, met daarin hedendaagse elementen zoals de surveillance camera. 


In Park Valkenberg hangen vlaggen met daarop een moderne remix van het iconische LOVE symbool van Robert Indiana. Het ontwerp is opgebouwd uit like-duimen, waardoor het symbool bijna uit elkaar lijkt te vallen. Indirect stelt Dadara hiermee de vraag ‘wat stelt love nog voor in tijden van de like?’ 


Tot slot zijn er verkeersborden geplaatst in het park. De borden zijn haast niet van echt te onderscheiden, waarmee Dadara hoopt verwarring te creëren en mensen aan het denken te zetten. Zo is er een bord op een boom met een symbool wat lijkt op een wi-fi-signaal, met de tekst ‘free oxygen’ in plaats van free wi-fi. Ook is er een bord te zien met daarop ‘free hu-fi’, wat staat voor human fidelity, oftewel de verbinding tussen mensen.
Graphic Matters streeft er naar om doorlopend soortgelijke interventies te doen, in plaats van alleen tijdens het tweejaarlijkse festival (voorheen bekend als Graphic Design Festival Breda).